HVO100 – Nowy standard ekologicznego biodiesla

pierwsze tankowanie hvo100 w polsce w siedzibie Raben Transport w Gądkach

Czym jest HVO100?

HVO100 (ang. Hydrotreated Vegetable Oil) to zaawansowany rodzaj biodiesla produkowany w procesie hydrorafinacji olejów roślinnych oraz odpadów organicznych. W przeciwieństwie do tradycyjnego biodiesla FAME (Fatty Acid Methyl Esters), HVO charakteryzuje się stabilniejszymi właściwościami fizykochemicznymi, co czyni go bardziej wydajnym i przyjaznym środowisku.

Jak powstaje HVO100?

Proces produkcji HVO100 polega na uwodornieniu olejów roślinnych lub odpadów organicznych, takich jak tłuszcze zwierzęce czy zużyte oleje spożywcze. Dzięki temu produkt końcowy jest:

  • Stabilny chemicznie, co wydłuża jego trwałość przechowywania.
  • Czysty – nie zawiera zanieczyszczeń, które mogłyby wpływać na działanie silnika.

HVO100 może być stosowane jako w pełni odnawialny zamiennik dla tradycyjnego oleju napędowego lub mieszane z paliwem kopalnym w dowolnych proporcjach.

Zalety paliwa HVO100

1. Redukcja emisji CO₂

HVO100 może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet o 90% w porównaniu z tradycyjnym dieslem. Wszystko to dzięki wykorzystywaniu surowców odnawialnych i odpadów, które w procesie produkcji pochłaniają CO₂.

2. Kompatybilność z pojazdami Euro 6

Większość nowoczesnych silników diesla spełniających normy Euro 6 może korzystać z HVO100 bez konieczności wprowadzania żadnych modyfikacji.

3. Poprawiona efektywność spalania

HVO100 posiada wyższą wartość opałową niż tradycyjny biodiesel, co przekłada się na lepsze osiągi silnika oraz mniejsze zużycie paliwa.

4. Dłuższy okres przydatności

Dzięki stabilności chemicznej HVO100 może być przechowywane dłużej bez ryzyka degradacji, co jest ważne dla flot i firm transportowych.

5. Ograniczenie emisji zanieczyszczeń

Paliwo HVO100 redukuje emisję tlenków azotu (NOx), cząstek stałych (PM) oraz innych szkodliwych substancji w porównaniu do tradycyjnego diesla.

Wady paliwa HVO100

1. Wyższa cena

Obecnie HVO100 jest droższe niż tradycyjny olej napędowy, co może stanowić barierę dla firm transportowych.

2. Ograniczona dostępność

W Polsce paliwo HVO100 jest nadal trudno dostępne, a liczba stacji oferujących ten rodzaj biodiesla jest ograniczona.

Zastosowanie HVO100 w transporcie

HVO100 znajduje zastosowanie głównie w transporcie ciężarowym, gdzie umożliwia firmom redukcję emisji bez konieczności wymiany pojazdów. Jest szczególnie polecane dla flot samochodów używanych w logistyce oraz transporcie międzynarodowym, gdzie wymogi dotyczące emisji CO₂ są największe.

Podsumowanie

HVO100 to innowacyjne paliwo, które może odegrać kluczową rolę w dekarbonizacji transportu. Chociaż posiada pewne wady, takie jak wyższa cena i ograniczona dostępność, jego zalety – w tym znacząca redukcja emisji CO₂ – czynią je atrakcyjną opcją dla firm dążących do bardziej zrównoważonego rozwoju.

Dla osób i firm zainteresowanych wdrożeniem HVO100, kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury paliwowej oraz edukacja na temat jego zastosowań. To krok w stronę przyszłości bardziej przyjaznej środowisku.

Podobne wpisy