Wojciech Mikołajczyk w Dzienniku Gazecie Prawnej

dziennik gazeta prawna artykul o dekarbonizacji transportu ciezkiego

W Dzienniku Gazety Prawnej pojawił się nowy artykuł, w którym prezes Zarządzanie Paliwem, Wojciech Mikołajczyk, wspólnie z Andrzejem Wardzyńskim, dyrektorem ds. transportu krajowego w Raben Transport, rozmawiają o wyzwaniach i możliwościach związanych z dekarbonizacją transportu ciężarowego.

Transport ciężki w obliczu zmian klimatycznych

Transport ciężarowy odpowiada za znaczną część emisji CO2, co sprawia, że sektor ten znajduje się w centrum dyskusji o zmianach klimatycznych. Decyzje podejmowane dziś mogą na lata wpłynąć na rozwój całej branży, dlatego kluczowe jest wdrażanie rozwiązań, które jednocześnie będą efektywne, przystępne kosztowo i możliwe do realizacji w krótkim terminie.

Elektryfikacja – przyszłość czy daleka perspektywa?

Elektryfikacja, choć obiecująca, wiąże się z wieloma wyzwaniami. W Polsce nadal brakuje infrastruktury ładowania dla pojazdów ciężarowych, a wysokie koszty zakupu i utrzymania takich pojazdów ograniczają ich dostępność. Problemem pozostaje również ograniczony zasięg elektrycznych ciężarówek, co sprawia, że wielu przedsiębiorców nadal szuka alternatywnych, bardziej dostępnych rozwiązań.

Paliwo HVO100 – most do ekologicznego transportu

W artykule zwrócono uwagę na paliwo HVO100 jako realną alternatywę na drodze do dekarbonizacji. To paliwo drugiej generacji, w pełni odnawialne, które można stosować w większości ciężarówek spełniających normę Euro6 – i to bez konieczności modyfikacji pojazdów. HVO100 pozwala znacząco obniżyć emisje CO2 już dziś, nie czekając na rozwój kosztownej infrastruktury.

Lokalna infrastruktura – klucz do sukcesu

Niestety, dostępność HVO100 w Polsce jest wciąż ograniczona, dlatego Zarządzanie Paliwem, we współpracy z firmą Kingspan, opracowało dedykowany, dwupłaszczowy zbiornik na paliwo HVO100 wraz z systemem do zarządzania paliwem. Pozwala on firmom transportowym stworzyć własne, lokalne stacje paliw, co znacząco zwiększa ich niezależność i efektywność operacyjną. Co więcej, systemy monitorowania oferowane przez Zarządzanie Paliwem umożliwiają śledzenie emisji CO2 i wspierają firmy w realizacji celów środowiskowych.

Przyszłość transportu zaczyna się dziś

W wywiadzie Wojciech Mikołajczyk podkreślił, że transformacja w kierunku bardziej ekologicznego transportu wymaga współpracy całego sektora. „Nie możemy czekać na idealne rozwiązania – musimy działać już teraz, wykorzystując technologie i możliwości, które mamy pod ręką” – podsumował. Andrzej Wardzyński dodał, że inicjatywy takie jak zbiorniki HVO100 czy systemy zarządzania paliwem mogą stać się fundamentem dla długoterminowej strategii dekarbonizacji w Polsce.

Zachęcamy do lektury pełnego artykułu, w którym znajdziecie szczegółowe omówienie wyzwań i innowacyjnych rozwiązań wspierających dekarbonizację transportu ciężkiego!

Podobne wpisy