Kompensacja ilości wydanego paliwa do temperatury referencyjnej 15 stopni Celsjusza

System zarządzania zbiornikiem Watchman Access pozwala na rozliczanie przychodów i rozchodów paliwa zarówno w temperaturze rzeczywistej, jak i w temperaturze 15 stopni Celcjusza.

Paliwa, zarówno benzyny, jak i oleje (napędowy i opałowy), podlegają pod wpływem temperatury rozszerzalności cieplnej. Oznacza to, że w zależności od warunków atmosferycznych zmienia się ich gęstość. Dostępne na stacjach paliwo różni się właściwościami chemicznymi w zależności od pory roku. Rafinerie wytwarzają oleje letnie, zimowe i przejściowe. 

Zimowy olej napędowy musi odznaczać się wyższą płynnością i obniżonym wskaźnikiem CFPP (temperaturą zablokowania zimnego filtra), czyli graniczną temperaturą, przy której jest możliwy swobodny przepływ oleju napędowego przez filtr. 

Od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do połowy listopada, temperatura zablokowania zimnego filtra paliwa wynosi – 10 st. C. Od 15 listopada do końca lutego, wartość ta jest zwiększana. Temperatura blokowania filtra dla naszej strefy klimatycznej została określona na – 20 st. C. Firmy petrochemiczne w trosce o klientów same zwiększają odporność oleju na mróz. W zależności od rejonu kraju minimalna temperatura zamarzania jest zwiększana.

mężczyzna montujący i szkolący z obsługi systemu paliwowego

Litr rzeczywisty

Temperatura wpływa również na gęstość, a co za tym idzie, i ilość paliwa. Właściwości chemiczne oleju napędowego powodują, że im większa jest temperatura, tym zwiększa się jego fizyczna ilość w zbiorniku. Wraz ze spadkiem temperatury spada i ilość litrów w środku. Zjawisko to nie jest zauważalne w przypadku obrotu niewielkich ilości oleju. Tankując 50-litrowy zbiornik w samochodzie czy 100-litrowy w średniej mocy ciągniku nie jesteśmy w stanie zauważyć różnic. Stają się one istotne w przypadku zakupu do gospodarstwa kilku tysięcy litrów na raz.

– Gospodarka paliwowa prowadzona w temperaturze referencyjnej, która wynosi 15 st.C dla oleju napędowego pozwala kontrolować braki i nadwyżki, które występują przy każdej dostawie oleju, w momencie, gdy temperatura rzeczywista dostarczanego oleju jest różna niż 15 st.C.

Podobne wpisy